tisdag 26 juli 2011

Le och var trevlig!

Jag stötte på en väldigt sur och otrevlig expedit (kan till och med varit ägaren) på en butik igår och det fick mig att tänka på det här med kundservice. Varför är det så svårt för vissa inom servicebranschen att le och vara trevliga? Stöter man på någon som är sur och har en taskig attityd så vill man ju inte gå tillbaka dit igen. Det är tydligen fler än mig som varit med om denna mindre trevliga kvinna, så det var uppenbarligen ingen tillfällighet.

Driver man en sådan business är ju kunderna det viktigaste man har och kunderna har (nästan) alltid rätt. Jag säger nästan för det finns faktiskt en gräns för sådant också. Man ska inte tåla vad som helst. Om kunden exempelvis går på med personangrepp eller är rent av elak, då tycker jag att det är ok att säga till att sådant beteende inte är acceptabelt. Man ska dock inte ge tillbaka med samma mynt, man kan hålla det på en trevlig ton trots att man säger ifrån.

Jag tycker att man alltid ska vara trevlig, inte tjafsa i onödan och lösa alla problem som dyker upp på bästa sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...