tisdag 6 oktober 2015

Billig marknadsföring

Jag tänkte ge ett tips om billig marknadsföring! Jag håller på att hjälpa en bar i Stockholm med ett mingel på deras nypremiär. Det kommer att komma en del storbloggare och annat folk. Jag håller på att fixa goodiebags och tänkte förklara hur jag ser på det.

  1. Det är ett superbra sätt att bygga sitt varumärke och synas. Produkterna man sponsrar med behöver inte vara särskilt kostsamma, ofta handlar det om grejen att få något. Visst så är chansen större att mottagaren lyfter fram just ditt varumärke på bloggen/Facebook/Instagram om det är någon lite större och lyxigare men det skulle kunna vara något som för dig kostar 20:- i inköp styck. Med 50 goodiebags så gör det att det blir 1000:- i marknadsföringskostnad och det är ju inte ens några pengar att tala om.
  2. För 1000:- så har man då möjlighet att synas för alla dessa storbloggare, man har möjlighet att de lyfts fram via deras bloggar och andra sociala medier. I detta fall erbjuder jag dessutom att man får länk hos mig, man får synas på fotoväggen, man får ha med erbjudanden i goodiebagen och på ett sponsorbord. Sponsrar man med något som kostar 100:- i inköp så är det 5000:-, vilket även det är riktig billig marknadsföring även om man bara skulle få en länk från en större bloggare.
Det är många företag som inser detta men finns också de som inte gör det. Mest intressant tycker jag de företag är som meddelar att de istället sponsrar Rädda barnen eller någon annan hjälporganisation. Missförstå mig rätt nu, man SKA absolut stödja dessa organisationer men det är som att jämföra äpple och päron. Inte alls samma sak! Att skänka pengar till behövande är inte samma sak som marknadsföring punkt slut.

billig marknadsföring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...